Ryggen

Okej. Dålig uppdatering från min sida och bättre blir det inte -  det här inlägget är helt och hållet för min egen skull. För att jag ska kunna gå tillbaka och kika när minnet sviker.



Idag var jag hos sjukgymnasten - äntligen! Dock inser jag att jag måste skriva ned det vi kom fram till för att jag inte ska glömma, jag känner redan nu hur tankarna snurrar.

Först kollade hon noggrant genom min kropp, reflexer med mera, en grundlig undersökning verkligen vilket kändes skönt. Sedan kom domen.

Jag skadade två diskar i ryggen i somras - då på sovrum när jag lyften en säng fel och det knakade till - det är det jag fortfarande har ont av. Eftersom det gör mer ont nu är det ett varningstecken, jag kommer att få diskbråck om jag har otur och inte tänker mig för. Jag trodde inte att jag skadade ryggen då eftersom det gick över men så är alltså inte fallet. Note-to-self; kolla med någon på jobbet om jag kan skriva incidentrapport på det här så sent efteråt...


Hur undviker jag att det blir diskbråck?
Bålstabilitet, jag måste träna upp bålen. Träningsprogram ska jag få om en vecka då jag ska tillbaka.
Fram tills dess m å s t e jag tänka mig för på hur jag lyfter.
Inte svanka, spänna magen, ryggen rak och lyfta med benen - använd benen i allt!

Det är inget nytt för mig, jag har gått kurs i hur man ska lyfta. MEN verkligheten är ju en helt annan och så svår hos oss - men om jag inte sköter det här nu kommer jag behöva se mig om efter ett nytt jobb. Hon trodde inte jag skulle bli långvarig på mitt nuvarande om jag inte blir bättre. Hjälp.

Sådana här ryggproblem är välidgt ovanliga på någon så ung som mig - varningsklocka igen.

Huggen och strålandet i benen är troligtvis en nerv som hamnar i kläm när mina diskar blir svullna. Jag måste träna upp bålen för att få upp ryggen och sluta svanka. Det kommer hjälpa mina diskar att hålla sig på plats och avlastningen blir som den ska för ryggen.

Hon visade mig bilder på hur allt ser ut i min ryggrad - väldigt pedagogiskt och bra - det är svårt att veta vad hon pratar om annars. Nu fick jag det ju liksom svart på vitt.

Även om utsikterna i dagens läge ser rätt mörka ut så känns det ändå bra.
Jag ska ge mig sjutton på att följa mitt träningsprogram till punkt och pricka - jag kan inte nalla värdefull tid på att softa i soffan istället för att träna för mitt liv. Det kanske låter drastiskt men det är så det känns nu. Att ha ont i ryggen som jag har nu påverkar verkligen allt i livet och så vill jag inte ha det längre. Jag orkar inte ha ont och att humöret dras ned varje dag på grund av det. Jag vill inte att ryggen ska hindra mig från att ha roligt och göra saker.


På något vis känns det som en fet käftsmäll men kanske är det egentligen bara en jäkla spark i rumpan. ANNA! Dags att ta hand om kroppen nu.


/A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback