Drömhuset

 
Jag hatar att jag för många gånger har ett alldeles för stort förnuft som gärna ger sig till känna.
Vi var en husvisning igår, ett hus på 300kvm, 11 rok. Jag vet - det är galet! MEN, huset är fantastiskt. Det är en gammal skolbyggnad och jag kan verkligen se det där huset bli vårat livsprojekt. En del var såklart slitet och en del att göra men det är helt klart bara att flytta in och sedan ta renovering i den takt man behagar.
 
Det känns som att jag är och petar på en dröm, men samtidigt är jag rädd att drömmen blir en mardröm. Det är så mycket som kan gå fel vid ett husköp och framför allt så blir det ju bra krångligare att ta sig till jobbet.
 
 
Det är så fel i tiden. Jag älskar lägenheten och kan tänka mig bo kvar något år om det inte vore för att jag verkligen vet att jag kommer sakna att kunna gå ut på min egen tomt i sommar. Vi har till och med fantiserat om att vi kan ha bröllopsfesten hemma om vi köper det eftersom huset ligger nära kyrkan. Gah!
 
Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tvekar, jag är nog rädd att det är för mycket pengar. Men samtidigt, här i Karlstad får vi ändå ge runt 2miljoner för ett hus som kanske inte ens är hälften så stort och framförallt inte samma läge och charm. Detta ligger nu på 1,750 000 och det känns inte för mycket men samtidigt... GAH!
 
Vi drar till Paris på fredag och det är nog bra, dricka vin och diskutera detta beslut är nog något som verkligen behövs. Det är många för- och nackdelar som ska vägas. Dessutom ett par samtal till banken och gärna en visning till där någon annan kan vara med - typ Marcus pappa eller något som kan lite.
 
Törs vi? Det kan ju bli så himla bra.
 
/A
 

Kommentarer
Emma Härnqvist säger:

Men WOW! Jag vill också så gärna köpa hus, men här nere får man inte ens en liten stuga för två mille. Det är verkligen sinnes! Håller alla tummar och tår för att ni tar rätt beslut! Kramkram

Svar: Nej jag vet, en kompis på jobbet gav 1,5 för sin bostadsrätt här i Karlstad så egentligen är det ju verkligen inte dyrt. Är mest bara rädd att det blir många kringkostnader som vi inte vet nu när vi bor i lägenhet. Men huset är verkligen vackert.
AnnaIda

2012-11-20 | 20:59:45
Bloggadress: http://perfektion.blogg.se
Johanna säger:

Om du följer din magkänsla så går du aldrig vilse <3

Svar: Jag brukar vara duktig på att lita på magen men nu säger inte magen varken bu eller bä. Hjärtat däremot tog ett extra skutt för huset ;)
AnnaIda

2012-11-21 | 09:51:01
Emma Härnqvist säger:

Och ja, håller med Johanna :)

Det klart att det blir en hel del andra saker att tänka på när man har hus än lägenhet. I lägenhet finns ju ändå någon form av trygghet även om det är en bostadsrätt.. Lycka till vännen!

Svar: Ja, det är inget lätt beslut att ta :)Men på något vis så kanske man ändå ska följa hjärtat. Det ligger typ 3,5 mil från där vi bor idag men jag har en kollega som faktiskt bor i närheten och hon tycker det fungerar jättebra.
Men, det är ju fortfarande det där med elva rum på två personer :D Plus ett annex på 100kvm (3rok) på gården. Haha.

Kram!
AnnaIda

2012-11-21 | 21:48:53
Bloggadress: http://perfektion.blogg.se
Emma Härnqvist säger:

Annexet är ju perfekt för uthyrning = extra klirr i kassan! Som sagt, följ hjärtat :) Kram!

2012-11-22 | 21:15:10
Bloggadress: http://perfektion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback