Anledningen till varför jag inte brukar läsa tidningar!

Läs detta. ( http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2366696.ab )
Det är skrämmande att var FEMTE ungdom i sverige mellan 15-25 anser att man får skylla sig själv om man blir våldtagen! Vad är det för snack?!
Även rättsystemet verkar hålla med om det ibland tyvärr.
De vill alltid veta hur mycket man druckit, vad man hade för kläder, gorde man motstånd?
Hur många gånger har inte gärningsmannen gått fri tack vare att tjejen klätt sig vågat, varit stupfull eller så chockad att hon inte gjort motstånd?

Ett nej är alltid ett nej, oavsett i vilket skick man är!
Hur kan det någonsin bli den våldtagnes fel?
Ska man inte få klä sig hur man vill?
Så om jag skulle klä på mig en kort kjol så är det en inbjudan?
"Jag har kjol idag så varsegod och våldta"
Sen så är det egentligen bullshit. För det handlar inte om kläderna, hur provocerat man än klär sig.
Det händer även om du så skulle ha skidoverall på dig, bara gärningsmannen har det i siktet.
bull på att man får skylla sig själv.
Jag skulle vilja se dem som sagt det, bli våldtagna och se om de skulle säga likadant efteråt.
men att bli våldtagen önskar jag inte ens min värsta fiende, så det står vi över.


Egentligen ska jag inte ens skriva om detta för detta gör mig så arg ända in i benmärgen.
Jag förstår det inte och kommer aldrig att förstå hur en människa kan göra en sådan sak mot en annan.

Förstår verkligen samhället hur dessa tjejer mår efteråt?
(jag vet att detta händer killar också, men officiellt är det vanligast att tjejer bli våldtagna)
Förstår verkligen samhället att det är något man bär med sig genom hela livet?
Genom vart enda litet val man gör. Genom vartenda förhållande man kommer att ha.
Det kan till och med handla om vilket väg man ska gå hem från affären mitt på blanka dagen.
Rädslan försvinner aldrig, det tror jag verkligen inte. Man kan lära sig leva och acceptera. Men när man väl hamnar i en klämd situation så är paniken där igen. Det kan ingen psykolog någonsin rädd en ifrån.


Tiden läker inte alltid alla sår, men man kan leva med plåster.


/A

Kommentarer
Mizca säger:

Ja, precis. Han ville kolla på film med mig sa han tidigare (via sms) men då visste han inte att han skulle få sluta tidigare, men skönt att han gjorde det. Japp, mysa massa.

Aha, det lät inte kul nää. Som mitt då!

2008-04-30 | 19:14:08
Bloggadress: http://www.rodeback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback