Systemkameror, vilken är bäst?!

Jag har haft tankarna på att köpa min en systemkamera väldigt länge nu. Jag är trött på min Canon Powershot (kompaktkamera). Den ger fina bilder utomhus men är värdelös inomhus.

Såg att Expert nu har kampanj på en Nikon cirka 4000:-

"Nikon D40/18-55II
Digital systemkamera för nybörjaren
Kameran som gör en ren amatörfotograf till semiproffs. D40 har en unik hjälpfunktion / bruksanvisning. Tryck på frågetecknet om det är något i menyn du inte riktigt förstår. Dessutom kan kameran t ex föreslå att blixt bör användas eller visa hur en förändring av vitbalans eller exponeringskompensation påverkar bilden.
  • Filformat JPEG, RAW (NEF)
  • Minneskort SD stöd för 2GB eller mer
  • Anslutningar USB 2.0, video-ut,nätdel
  • Sekvenstagning 2,5 bilder/sek
  • ISO 200-1600"



Jag har alltid varit sugen på en Canon EOS 400D. Den är ju ett par lappar dyrare också.



 
Såhär skriver Expert om den.
"Canon EOS 400D/18-55
Gör världen till din lekplats med EOS 400D kamerakit, nu med 18-55mm objektiv
Storebror till succékameran EOS 350D. Fungerar med din gamla Canon optik. 10,1 megapixlar med enastående upplösning och Canons självrengörande CMOS-sensor. Med ljudlös kraft och effektivitet reagerar kameran med suverän känslighet under dåliga ljusförhållanden.
  • Objektiv: Alla EOS-kompatibla objekt
  • Objektiv: Ger en förstor.grad på 1,6x
  • Filformat: JPEG,RAW,RAW+JPG samtidigt
  • Minnestyp: CF typ I & II, Microdrive
  • Sekvenstagning: 3 b/sek upp till 27 "



Så ska man lägga pengarna på den sista trots att den är dyrare när man bara är en riktigt amatör. Jag har ingen som helst koll på kameror eller något sådant utan vill bara ha en jag kan leka lite med. Största anledningen är egentligen att jag vill ta massa bra bilder på min brors bröllop i Augusti, min kamera jag har nu fungerar dåligt inomhus.


Så vilken skulle du ha valt? För och nackdelar?


kram kram/A

ALL INFORMATION OCH BILDERNA ÄR LÅNADE FRÅN EXPERT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback