091221 - Måndag



Nu är det minsann inte många dagar kvar till Julafton.
Imorgon rullar vi med en fullpackat bil upp mot Värmland för nästan två veckor.
Jag måste erkänna att hur mycket jag än längtar så är det ändå med lite blandade känslor.
Jag har inte många vänner kvar där, och de flesta har fullt upp nu runt jul och nyår vilket är väldigt tråkigt. Men att få träffa våra familjer det är oersättligt.
Detta blir första julen utan morfar, och det blir också första julen på fjorton år utan Missi. Det kommer nog kännas mer än vad jag i nuläget tror. Det kommer kännas tomt fast att vi är många som firar.
Varje morgon hos mamma och pappa kommer stolen bredvid mig stå tom, ingen kisse som sitter vackert bredvid och slickar sig runt munnen, ser söt ut och fjäskar för att få en bit av smörgåsen.


Marcus har sagt ja. Om jag vill så får jag skaffa mig en katt. Så nu ligger beslutet helt på mig.
Hela kroppen skriker efter en emellanåt, men jag tror det kommer bli svårt att ersätta Missi, otroligt svårt.
Så jag väntar nog ett tag till och troligtvis blir det en hårig lite krabat den dagen vi köper ett hus istället. Dels för att jag inte tycker man ska ha husdjur i lägenhet och eftersom vi inte vet vart vi tar vägen i livet är det inte snällt att behöva flytta på ett vanedjur som en katt vid eventuell flytt tillbaka hemåt.
Jag har redan sett ut en katt jag vill ha, eller inte en katt, en ras. Den ska vara allergivänlig, fungerar inte på alla visserligen och med min vanliga tur så reagerar jag säkert på den ändå.
En sak är i alla fall säker och den dagen vi bestämmer oss för att skaffa en katt så kommer jag att besöka den familj eller det katthem jag ska köpa ifrån flera gånger för att se om allergin visar sig. Det är bara idiotiskt att bara köpa en och hoppas på det bästa.

men usch vilket sidospår det blev nu.


I alla fall, vad jag ville ha sagt är mer att tomheten kommer finnas med oss över jul och att den kommer bli påtaglig. Men jag lever i tron om att både mormor och morfar är där med oss, om så inte fysiskt men på något sätt så ser de oss och firar med oss. De finns i våra minnen och hjärtan.


Planerna för dagen är intensiva och jag har egentligen inte tid att sitta här.
Ska slänga mig in i duschen, sen ner på stan för att fixa mediciner och sånt inför hemfärden.
Sen ska jag leta efter något att ha på mig under jul och nyår, annars får jag rota i garderoben i eftermiddag.
Ska även köpa sånt där tråkigt men behövligt som strumpbyxor och sånt.
Sen måste jag leta på en julklapp eftersom Marcus råkade slå ner en av mina julklappar i golvet igår så den gick i tusen bitar.
Sen måste jag fixa en sak som gjorde att jag inte kunde göra klart två julklappar igår, hoppas bara att det finns på stan nu.

Sen ska det fixas med anteckningar och liknande för skolan så att jag har lite material med mig hem som jag kan läsa, för även om det känns som ledighet så börjar terminen med två tentor och det kan vara bra att vara lite förberedd innan en veckas tokplugg.

Så jag säger hej nu ;)



/A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback